עסקים קטנים – קשיים גדולים

0
2599
עסקים קטנים – קשיים גדולים

הצרכנים קונים פחות – אז המפעל יפסיק לייצר? איך העסקים הקטנים אמורים לעבור את המשבר הכלכלי הנוכחי ללא התחשבות מצד הבנקים? ומה הבנקים מוכנים לעשות בכדי לעזור, או שאולי הם לא מוכנים לעזור…?

הצרכנים קונים פחות! זה מה שאנחנו שומעים מבעלי מפעלים אשר נאלצו לפנות ללקוחות מעבר לים על מנת להמשיך את הפעילות השוטפת של מפעלם ולהמשיך ולייצר את המוצרים.

חוסר ההיענות המדהימה פשוט גרמה לכך שאין לקוחות חדשים, ואף חברות מסוימות איבדו חלק מהלקחות הקבועים שלהם.

משיחה עם בעל מפעל עולה כי עסקים קטנים חוששים מביצוע הזמנות עקב החשש שהלקוחות שהם עובדים איתם מעבר לים יבטלו את ההזמנות וישאירו אותם עם הספקה גדולה והוצאות מיותרות, ופה בעצם מתחילה הירידה בביקוש.

לבעלי העסקים הקטנים ישנם דוברים והם פנו לשר האוצר ולנגיד בנק ישראל בבקשה למנוע את משבר האשראי על ידי נקיטת צעדים הכרחיים בין הממשלה לבנק ישראל.

אחד הפתרונות שהציעו דוברי העסקים הקטנים היה ליצור מסגרות מימון מיוחדות המותאמות לאותם עסקים קטנים כאשר מסגרות מימון אלו יכללו המרת הלוואות מטווח זמן קצר להלוואות לטווח זמן ארוך, אשר למעשה יגדילו את פריסת התשלומים ובכך יקלו על העסקים הקטנים בתקופת משבר זו.

אך גם הצעה זו כנראה שלא תעזור ליזמים הצעירים שבינינו. יזמים צעירים, בעיקר אלו בתחילת דרכם עלולים מהר מאוד למצוא את עצמם סוגרים את העסק בעקבות המיתון הכלכלי, שלא נדבר על פיתוח עסקים חדשים אשר עלולים אפילו לא להגיע לשלב הפיתוח בשל המצב הכלכלי.

ומה היא עמדתם של הבנקים לגבי הנושא?

הבנקים חוששים, בעקבות כך הם מנהלים תיקי לקוחות בתנאים יותר נוקשים, לדוגמא, אם בזמנים עברו הבנקים היו מקצים מסגרת אשראי זמנית לתקופה קצרה, הלוא שהיום הם אינם מאשרים זאת, אלא נהפוך הוא, כשמדובר בהלוואות הבנקים מעלים את הריבית, ואת רמת הביטחונות אל מול ההלוואה, ופה מדובר על הבנקים כשן הסכימו לתת הלוואה לבעל עסק ולא הודיעו לו כי ההלוואה לא תינתן לו כיוון שרמת הסיכון הינה גבוהה.

אז מה עכשיו? איך ממשיכים מפה?

המצב כרגע קשה והמצוקה בקרב העסקים הקטנים גדולה, מפה והלאה יש בליבנו את התקווה כי המדינה תדאג ותעזור לעסקים הקטנים כפי שעשתה בעבר בנסיבות כאלו ואחרות. בעלי העסקים הקטנים מקווים כי יקבלו אישורי חריגה מהמסגרת ללא בירוקרטיה מיותרת ומבלי הצורך לפנייה למקורות שאינם בנקים או פשיטת רגל.

בנוסף, ישנה תכנית קצת יותר פרקטית מאשר התקווה: הרשות לעסקים קטנים צפויה להניח על שולחן הממשלה תכנית אשר מטרתה היא שהממשלה תנקוט בצעדים מיידיים להענקת סיוע לעסקים קטנים אשר נמצאים "בצרות", ומעבר לכך הצעות נוספות כמו: הקטנת תשלום מקדמות למס הכנסה, מסלול זול לבעלי עסקים קטנים, מימון סדנאות מקצועיות בנושא הכנת העסק למיתון ועוד..

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here