כיצד מתמודדים עם השפעת נגיף הקורונה על שרשרת האספקה?

0
1870
כיצד מתמודדים עם השפעת נגיף הקורונה על שרשרת האספקה?

אין ספק שנגיף הקורונה משנה את כללי המשחק כפי שהכרנו אותם. הדבר נכון לכל מישורי החיים ובוודאי גם לעסקים אשר מנהלים שרשרת אספקה התלויה בחומרי גלם, מכשור וציוד המגיעים מחו"ל. או במילים אחרות – כמעט כולם. השאלה הנשאלת היא, כיצד להתמודד עם השפעת הנגיף על שרשרת האספקה, ולהמשיך לספק ללקוחות העסק מוצרים עם פגיעה מינימאלית.

השפעת הנגיף על שרשרת האספקה

הבעיה בתיאור השפעת נגיף הקורונה על שרשרת האספקה, היא שהדברים משתנים באופן כה מהיר עד שלא ניתן לחזות כיצד הם ייראו אפילו שבוע מכתיבת שורות אלו. כך למשל, בעוד שבחודשים ינואר פברואר סברו מרבית המומחים וגם הציבור הכללי, כי ההשפעה תתנקז בעיקר אל עסקים המייבאים מסין, הרי שכיום ברור שגם מי שתלוי באירופה ובארה"ב סובל מבעיות חמורות בשרשרת האספקה. אמנם, הנמלים עדיין פועלים במתכונת מוגברת ואין עצירה של הייבוא, אולם כל מי שמתבונן על הים ליד הנמלים רואה את שורת הספינות המחכות בתור – שיכול לאורך ימים רבים. יתר על כן, בכל רחבי העולם מצומצמת פעילותם של מפעלים מכל הסקטורים, אם לא נסגרת לחלוטין, ואנו בהחלט עדים להודעות על הפסקת ייצור החל בתאגידי ענק ועד לחברות בינוניות וקטנות. 

יחד עם זאת, אין בכך לומר שהפעולה הנכונה בשלב זה היא להרים ידיים. אכן, צמצום הפעילות עשויה להיות החלטה נכונה, לפעמים גם הכרחית, ובכל מקרה – מגבלות הסגר המוטל בישראל ממילא מצמצמות באופן משמעותי את הפעילות. ועדיין, יש לשמור על שרשרת אספקה פעילה ולהסתכל עליה גם בראייה לעתיד. כיצד ניתן לעשות זאת במצב כה חמור וכה חסר ודאות?

זה הזמן להעלות את המקצועיות והגמישות בשרשרת האספקה

ראשית, במצבים יוצאי דופן יש לפנות אל מי שמסוגל לייעץ ולספק פתרונות הולמים. לכן, כצעד ראשון מומלץ לפנות אל חברה המתמחה בנושא ניהול שרשרת אספקה ומספקת פתרונות בינלאומיים אפקטיביים. חברה שכזו תוכל לייעץ לכם, לפרוס בפניכם את האפשרויות הקיימות והמשתנות תדיר, וגם לדאוג למענה יעיל ונכון. שנית, יש להגביר באופן משמעותי את רמת הפיקוח על המלאי ולדעת בדיוק מה יש, מה אין, היכן מצוי כל פריט מבחינת מצב השילוח או בייצור, ובאילו פריטים צריך לשים את הרגל על הגז ולהשקיע את מרבית המחשבה והמשאבים. בנוסף, המציאות מחייבת להיות הרבה יותר גמישים ולחשוב מחוץ לקופסא, ולאתר ספקים חדשים לאותם פריטים שחסרים, ובעיקר אלו שהינם קריטיים להמשך הפעילות. ייתכן שיהיה זה ספק ממדינה שטרם עבדתם עימה, ייתכן שעקב ההתקדמות בניהול הנגיף בסין ניתן לחזור אל הספקים שעצרו לפני חודש, וייתכן שניתן לשתף פעולה עם גורמים אחרים המחזיקים בציוד ובחומרים הדרושים לכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here